12. KLASSI LÕPUKIRJAND
Lisamise aeg:
2015-02-01 13:27:25Vaatamiste arv:
18009Tagasiside:
3 3KAASA PASS!!!
KAASA 3 ÜHTE VÄRVI PASTAKAT (sinine või must)!!!
Kirjand kestab 6 tundi
Kirjandi pikkus on 700 sõna
Keelatud on kasutada valgendajat
EI TOHI SODIDA, KÕIK PARANDUSED KORRALIKULT TEHA!!!
kanu kana
Read täis kirjutada äärejooneni
SELGE KORRALIK KÄEKIRI
Ära tuleb anda nii puhtand kui ka mustand
Konkreetsed taandread
Kirjand on arutlev
MUSTAND
1) MUSTANDI KIRJUTAMINE ALGAB TEEMAVALIKUST!!!
Teema valimiseks arvestan kuskil 30 min
Teemadesse tuleb korralikult süveneda!!!
Tuleb valida teema, mille probleemistikuga olen ise kõige rohkem kokku puutunud ja mille kohta on kõige rohkem teadmisi
Õige teema valikuks esitan endale 3 küsimust:
1. palju ma sellest teemast tean
2. palju olen sellel teemal lugenud ja palju oskan tuua näiteid
3. on mul olnud selle teemaga isiklikke kokkupuuteid või tean näiteid kaasaegsest elust
e. Süvenen kirjandi teemasse ja lähtun tuumsõnadest
f. Kui on teemat raske valida teen nendest pingerea
2) KUI TEEMA ON VALITUD MÕTLEN LÄBI TEEMA IDEE JA PROBLEEMISTIKU
3) KOOSTAN KAVA KÕIKIDEST MÕTETEST JA PROBLEEMIDEST, MIDA MA KIRJANDIS KIRJUTAN JA SINNA LISAN KA KIRJANDUSLIKUD JA ÜHISKONDLIKUD NÄITED
4) MUSTANDIT TULEB KIRJUTADA SÜVENENULT, MITTE PÖÖRATA TÄHELEPANU ÕIGEKIRJALE JA VORMISTAMISELE
5) MUSTANDIT ALUSTAN SISSEJUHATUSEST, KUS TOON VÄLJA PROBLEEMID, MIDA HAKKAN EDASPIDI LAHTI MÕTESTAMA
6) SISU JAGAN KUSKIL 7-8 LÕIGUKS, MILLE ERALDAN SELGELT TAANDRIDADEGA
7) LÕIGU PIKKUS ON UMBES 1/3 LEHEKÜLJEST
8) KUI VÄSIN, SIIS PUHKAN 5-10 MINUTIT
9) LÕPUKS KIRJUTAN KOKKUVÕTTE, KUS VÕTAN KÕIK KÄSITLETUD PROBLEEMID JA LÕIGUD KOKKU NING LEIAN LAHENDUSE
10) KUI MUSTAND ON VALMIS LOEN ÜLE KÕIK SÕNAD
11) NÜÜD ANALÜÜSIN KIRJANDIT JÄRGMISTES PUNKTIDES:
a. Kas kirjand vastab teemale
b. Kas kirjandis on üleliigset, teemaga nõrgalt haakuvat materjali, tühilauseid ja fraase
c. Kas kirjand on selge, loogiline ja lühidalt on kõik öeldud
d. Kas kirjand on stiililt ühtne
e. Kas sõnavalik ja terminikasutus on õige
f. Kas kirjand on vormistuselt ja õigekeelsuselt laitmatu
12) KÕIK PARANDUSED TEEN MUSTANDIS
13) KONTROLLIN KAS KIRJANDIL ON ALGUS JA LÕPP, KAS TA ON TERVIK NING KAS LIIGENDAMINE VASTAB SISU- JA VORMINÕUETELE
14) LOEN KIRJANDI 3 KORDA LÄBI NN ’’VÕÕRASTE SILMADE’’ JA ANALÜÜSIN SEDA:
1. Sisu seisukohast – loen läbi iga lõigu eraldi ja vaatan kas nad omavahel seostuvad ning uurin, kas on olemas terviklik läbiv mõte mu kirjandil. Seejärel uurin sissejuhatust ja kokkuvõtet, kas nad on tõstatatud probleem ja leitud lahendus ning kuidas nad sisuga haakuvad.
2. Lauseehitus ja keelelise korrektuuri seisukohalt – kirjavahemärgid, sõnakordused, kas laused on normaalse pikkusega, kas lause mõte on selge, taandread, võõrsõnade õigekiri
3. Pean 5-10 min pausi ja loen uuesti terve kirjandi läbi
15) KUI EI LEIA ENAM MIDAGI, MIS VAJAKS PARANDUSI JA TÄIENDUSI, HAKKAN PUHTANDIT KIRJUTAMA
PUHTAND
KÕIK READ TULEB LÕPUNI VÄLJA KIRJUTADA
TAANDREAD TULEB MÄRKIDA KORRALIKULT
KORRALIK KÄEKIRI
VÄLTIDA POOLITAMIST
KIRJANDIS ON SOOVITAVALT 7-8 TAANDRIDA
EI TOHI SODIDA
EI TOHI VALGENDAJAT KASUTADA
ENNE KÕIKIDE KAHTLASTE VÕÕRSÕNADE KIRJUTAMIST KONTROLLIN ,,ÕIGEKEELSUSSÕNARAAMATUST’’ NENDE KIRJAPILTI
KÕIK PARANDUSED TEEN PUHTANDIS SELGE JOONEGA JA KIRJUTAN SELLELE JÄRGI ÕIGESTI nt. koreokraaf koreograaf
SISU
Lõike on kirjandis kuskil 7-8 ning need ei tohi olla liiga pikad ega liiga lühikesed
Ei tohi oma tegevust kirjalikult kommenteerida
Ei tohi kasutada sõna ( NÄITEKS
Ei tohi kasutada väljendeid ( MINA ARVAN MINU ARVATES jne, sest kogu kirjand on minu arvamus
Ei tohi olla sõnakordusi, umbes 5 rea ulatuses ei tohi kasutada sama sõnatüve
Ei tohi olla pateetilisi hüüatusi ( nt Kas sellist Eestit me tahtsimegi!?)
Ei tohi olla liigset küsimuste esitamist
Ei tohi olla ropendamist
Ei tohi olla härdameelsust
Lõpukirjand on asjalik ja arutlev!!!
Ei tohi esitada oma arvamust faktina
Ei tohi esitada väga kategoorilisi näiteid üldlevinud faktide ja arvamuste kohta
Ei tohi esitada asju, millest ise midagi ei tea ja pole kindel ( nt noored ei loe enam raamatuid - see on minu arvamus, ma ei tea seda)
Ei tohi kasutada slängi
Ei tohi kasutada kõnekeelt
Kasutada tuleb võimalikult eestipärast sõnastust
Kasutada võimalikult vähe võõrsõnu
Kirjandis tuleb leida mingi põhimõte või põhiidee, millest lähtuvalt kirjutada
Pealkirjast leian tuumsõna(d), mis annavad ideesid kirjandi kirjutamisel
Sissejuhatuses ei tohi kasutada liiga palju küsimusi
Mitte lämmatada kirjandit näidetega
Numbrite kirjutamine kuni 10ni sõnadega, sealt edasi numbritega
Asesõnadega ei tohi liialdada (nt see, asi jne)
Keelatud on kirjutada sinavormis!!!
Teoste pealkirjasid ei tohi käänata
Hoiduda lamedatest käibetõdedest
Teemat aitab lahendada küsimustik: kes? millal? miks? mis? kuidas?
EKSAMIKIRJANDI RUBRIIGID: (nende põhjal mõeldakse välja selle aasta kirjandi teemad)
1. Eesti ja eestlased
2. Eetika, moraal, religioon
3. Haridus
4. Inimene ja inimsuhted
5. Inimene ja ühiskond
6. Keskkond ja loodushoid
7. Kultuur
8. Meedia
9. Rahvusvahelised suhted – ajalugu ja tänapäev
10. Sport, harrastused ja vaba aeg
HINDAMISEL ARVESTATAVAD KRITEERIUMID:
1. Kirjandi vastavus teemale, teema avatus
2. Sisukus
3. Põhjendamis- ja järeldusoskus (õiged näited)
4. Ülesehitus
5. Teksti sidusus ja lausestus
6. Sõnavara ja stiil
7. Õigekeelsus
8. Isikupära
Ei tohi sodida!!!
Vältida sõna ( VANASTI
Sissejuhatus ja kokkuvõte peavad olema seotud
Ei tohi kirjutada oma kirjutamisest
Mitte kasutada sõna ( ASI
Kui –des ja –mata vorm on lauselühendi alguses, siis pannakse koma!!! (nt Tundes reegleid, oskan ma hästi kirjutada)
Kui –des ja –mata vorm on lauselühendi lõpus, siis koma ei panda!!! (nt Reegleid tundes oskan ma hästi kirjutada)
Sõnad, mille tähendustega eksitakse enim:
LEIDMA ei tähenda ARVAMA
PÕHILINE = baseerub millelgi
PEAMINE = kõige tähtsam
ENAMIK = suurem osa
ENAMUS = arvuline ülekaal
IGAÜKS käändub IGAÜHELE
KOHUS = sisemine sund
KOHUSTUS = teiste poolt peale pandud
SARNANE = kellegi, millegi moodi
ÕIGESTI = reeglite kohaselt
ÕIETI = tegelikult, õigupoolest
AITAMA = abiks olema nt üle tee minemisel
ABIKS OLEMA = annab abi igakülgselt, sellele saab toetuda
JÄRGIMA = midagi silmas pidama
JÄRGNEMA = järgmiseks tulema
KÄSITLEMA = arutama
KÄSITAMA = aru saama, mõistma
KÄSITSEMA = kätega kasutama
VÕÕRANDUMA = vaenulikuks, kahjulikuks muutuma ( nt ühiskonnast võõranduma )
VÕÕRDUMA = teineteisest kaugenema
mitte ENNEM vaid ENNE = varem
JÄRGI = millegi põhjal, millegi kohaselt
JÄREL = taga, hiljem, ülejäänud
JÄRELE = üle jääma
PEALE = märgib kohta
PÄRAST = märgib aega
VAHEL = mõnikord
VAHEST = ehk, võib-olla
Mitte liialdada sõnadega PROBLEEM ja KÜSIMUS
–gi ja –ki käib alati sõna lõpus ( nt kellelegi, kelleltki )
–mata alati ühte T-ga ( nt tegemata )
-sid lõpuga vormid alati D lõpuga ( nt hädasid )
Võõrkeelsete nimede käänamine, kus kirjapilt ei vasta hääldusele käib alati ülakomaga ( nt Camus’le )
EI TOHI KIRJUTADA SINA STIILIS!!!
Otsekõne:
1. S_______ : ,, O_________ .!?’’
2. ,, O________ ,!?’’ s_____.
3. ,,O_______ , ’’ s______ , ,,o_______ .!?’’
45) –nud ja –tud lauselühendid eraldatakse alati komadega!!!
NÄITED
Sophokles ,,Kuningas Oidipus’’
Oidipuse kompleks – poja kiindumus liigselt oma emasse.
August Gailit ,,Toomas Nipernaadi’’
Nipernaadi oli mees, kes tegi naised õnnelikuks, toob nende tunded peidust välja, paneb nad uuesti elama, paneb nad tundma, et nad on midagi väärt. Nipernaadi on vabameelne seikleja, kes valetab ja veab teisi ninapidi, kuid seda tehes ei võta ega loodagi võtta mingisugust kasu selle pealt, vaid ta annab teistele selle valetamisega midagi – nt naistele nende eneseväärikuse tagasi vms. Ta paneb naised unistama. Ise on Toomas kirjanik, kes lahkub kevadel kodust, jättes pere ja lapsed, oma rännakutele ning pöördub koju tagasi esimese lume ajal. See on tema nö puhkus ja võib-olla ka inspiratsiooniallikas.
3) William Shakespeare ,,Romeo ja Julia’’
Siit tuleb välja, et inimene ei ole alati oma saatuse peremees, saatus oleneb ka teistest tema ümber. Nö keelatud armastus oli siin, et nad ei saanud oma asju rahulikult ajada, vaid pidid salaja kohtuma jne neile olid nagu piirangud seatud ümbritsevate inimeste poolt, see tekitas olukorra, kus nad ei saanud ise oma tegemisi organiseerida.
William Shakespeare ,,HAMLET’’
Anton Hansen Tammsaare ,,Tõde ja õigus’’
Natuke mõnest tegelasest:
Filipjevna-njanja, vana
Olga - blondiin, rõõmsameelne(6/XIV), punapõskne, meeldib Lenskile, ilus, seltskondlik daam, Tatjana noorem õde; lk 59
Onegin=Jevgeni, 26a, arvab, et vabadus=rõõm
Tatjana= Tanja - kurb, armastas loodust, maamaja, lugemist, oli väga haritud ja suhteliselt ilus, kuid mitte väga seltskondlik. Ei tahtnud abielluda, kuna ootas Oneginit. Kui abiellus, pidi olema esinduslik, viisakas, intelligentne ja seda ta ka oli
Lühikokkuvõte:
Puškini “Jevgeni Onegin” räägib sellest, kuidas suure viivitamisega võib armastus eest lipsata. Onegin oli inimene, kelle elu seisnes ainult pidudel, ballidel, teatrites käimisest. Ta ei tahtnud abielluda, vaid olla vaba, sest arvas, et see oleks täielik õnn. Lõpuks ta mõistis, et õnn on just see, kui oled seotud ja sul on oma kaasa.
Kord kutsus Lenski, Onegini ja Tatjana sõber, Oneginit Tatjana poole ja Tatjana armus Oneginisse. Tatjana tegi Oneginile kirja, milles tunnistas, et armastab teda, kuid Onegin ainult salvas teda. Onegin kiusas Lenskit ja tantsis ühel peol Olgaga, Lenski tüdrukuga. See solvas Lenskit ja ta kutsus Onegini duellile, kus Onegin Lenski püssiga maha lasi-võitis duelli. Onegin oli masenduses ja lahkus, läks reisima. Vahepeal abiellusid nii Tatjana kui Olga. Reisilt tulles nägi Onegin Tatjanat ja tema külmust nähes kirjutas talle kirja, et kahetseb kunagist ära ütlemist ning soovib, et Tatjana talle andestaks. Tatjana teatab, et on abielus ning ei kavatse truudust murda. Onegin peab leppima sellega, et jääb kunagi tehtud vea tõttu (olla vaba = olla rõõmus) Tatjanast ilma. Sellega lõpebki kurva armastuse lugu Tatjanast ja Jevgeni Oneginist.
Tatjana ei saanud õnnelikuks abielludes, sest ta süda kuulus Oneginile, kuid ta ka ei jätnud oma meest Onegini pärast, mis viitab väga ausale ja eetilisele käitumisele.
Charles Dickens ,,Oliver Twist’’
Nancy + Bill Sikes = elasid koos ja olid Fagini kambast
Nancy aitas Oliveri ja tema pärandiprobleemi lahendada
Raamat sellest, kuidas tavalisest orvust ja tänavalapsest saab õnne korral korralik ilmakodanik, ta leiab endale pere, saab päranduse jne
Oscar Wilde ,,Dorian Gray portree’’
Dorian Gray oli ilus ja kogenematu noormees, kes oli kergesti mõjutatav. Temast maalis pildi ta sõber Basil, kes hoiatas teda lord Henry halva mõju eest. Maal oli Doriani südametunnistuse ja vanaduse peegel (tema soov, et ta ise jääks nooreks ja maal vananeks), ise jäi ta nooreks. Dorian läks õhku täis peale seda, kui ta sai aru et ta on kena. Dorian mõtles vaid enda saatusele. Maal varjas tema saladusi, see jutustas tema elulugu. Lord Henry teooriad ja raamat mürgitasid ta. Peale tema kihlatu Sibyl Vane’i enesetappu muutus Dorain egoistiks. Oma ilu, võlu ja varaga teeb ta kõike, maali peitis ta ära. Basil sai aru, et Dorian oli südametuks muutunud. Peale neid raamatuid käis Doriani elu alla. Need patud, mis seal raamatus olid said talle reaalsuseks, ta kaotas teiste lugupidamise. Ta elas täielikku paadika elu, see ei huvitanud teda. Dorian tappis Basili ja ta sõber Alan Campbell hävitas laiba (tegi hiljem enesetapu). Dorian hävitas ja kaotas oma sõbrad. James Vane tahtis Dorianile kätte maksta aga sai surma. Doriani hingel oli 3 inimese surm (Sybil, Basil ja Alan Campbell). Rahvas oma kuulujuttudega mõjutas samamoodi Doriani. Doriani elu moto: kui oled rikas ja ilus saad kõike, noorus on veetluste aeg, üks läbikukkumine pole veel maailmalõpp eluga tuleb edasi minna. Iseloom – raha, ilu, edukus. Dorian tahtis hävitada maali aga suri ise. Dorian oli kõrgest seltskonnast ja suurte varade pärija.
PAGE

11